Spara som pdf Klicka för skrivarvänlig PDF fil

infoimage

Väntetid

Enligt vårdgaranti.

Obs! Medtag legitimation vid varje besök.

Viktigt om operationer

Hysteroscopi

Hur går operationen till?

Undersökning av livmoderns insida med kamera kallas för hysteroscopi. Ingreppet görs för att undersöka livmoderns insida och eventuellt påvisa och avlägsna förändringar som t ex polyper och muskelknutor, som bl a kan orsaka blödningsbesvär. Man kan också använda hysteroscopi för att ta bort spiraler som sitter fel eller göra en s.k. hysteroscopisk sterilisering, etc.

Ingreppet utförs i lugnande medicinering och lokalbedövning. Den tar ca 10-15 minuter.
Vid operationen vidgas livmoderhalsen och en smal optik förs in i livmodern under samtidigt inflöde av en lösning med vätska.

Om man på förhand vet att du t.ex. har myom (muskelknuta) som skall tas bort så får du som regel sova under operationen. Då använder man en elektriskslynga för att ”hyvla” bort muskelknutan. Den använder man också om man vill hyvla bort livmodersslemhinnan om man har besvär med riklig blödning. Då får man också sova under operationen.

Du får alltid ett hemgångssamtal efteråt med operatören.

Ev komplikationer

Det är ovanligt med komplikationer vid denna typ av operation. Något som dock i mycket
sällsynta fall kan hända är att man perforerar livmodern i samband med operationen.

Det brukar inte föranleda någon ytterligare åtgärd än att man kan få stanna över natten för
observation till nästa dag.
Det kan även hända att man kan få infektion efteråt.

Efteråt

Eftersom det tar ca 1 vecka innan livmoderhalsen dragit ihop sig igen och det under den tiden
kan blöda bör du undvika bad, samlag och tampong tills allt är läkt. Det tar ungefär 7-14
dagar, lite längre tid vid en lite större operation.

Sjukskrivning

Du får sjukskriva dig själv om det behövs.

Kontakta oss alltid

om du får ont i magen, illaluktande flytning eller feber över 38.

br123